Bli med som Natteravn i Hof og omegn!
Natteravn i Hof & omegn er et felles prosjekt fra Hof skole, FAU og Hof frivilligsentral. Vi ønsker å bidra til en trygg sommer for barna våre. I august vil dessuten det nye flerbrukshuset stå klart. Ungdomsklubben og biblioteket skal flytte inn og Hof sentrum vil bli en attraktiv møteplass for unge. Trygghet i lokalmiljøet kommer alle til gode. Har du litt tid å avse og ønsker å være med på turer inn i mellom? Da håper vi at du vil melde din interesse.Hva gjør en Natteravn?
De fleste natteravngrupper samarbeider godt med det lokale politiet, men som natteravner er vi ikke «reservepoliti». Natteravner er alminnelige voksne uten særskilte fullmakter. Vi observerer og hjelper, lytter og gir veiledning når barn og unge tar initiativ til det. Som tilstedeværende voksne tar vi oss tid til å snakke med unge mennesker og vi hjelper når det trengs.
- Alvorlige hendelser skal henvises til foreldre, politi eller andre.
- Natteravnene vandrer alltid i grupper (minst 3), aldri alene.
- En natteravn skal aldri være alene med barn/unge og ikke påta seg noen form for oppfølgingsansvar overfor enkeltpersoner.
- Natteravnene skal aldri tilby transport. Skal et barn hentes, må foresatte kontaktes.
- Som natteravn har man forpliktet seg til å bevare taushet om det en observerer eller får kjennskap til om enkeltpersoner. Alle natteravner må følge Natteravnenes etiske retningslinjer som vi skal komme tilbake til.
Hvordan fungerer det i praksis?
Å gå Natteravn er frivillig innsats og dermed skal vi ordne det slik det passer best for deg. DU BESTEMMER hvor ofte du vil gå natteravn, når du har tid, hvor du kan gå, når du ikke vil gå mer og ikke minst om helsa sier at du bare klarer en liten rusletur. Du bestemmer om du vil kun gå i nabolaget eller om du kan være med på en større kjøretur. For å komme seg rundt til plasser der barna møtes i Hof-regionen, må da minst én i gruppa disponere bil og eventuelt la andre få sitte på eller flere stiller med bil eller motorsykkel.
Hof frivilligsentral setter opp en «vaktliste» som matcher mulige datoer, om man disponerer bil, hvor man kan gå og hvor ofte man har lyst til å gå. I første omgang prøver vi å ha en natteravngruppe ute hver fredag kveld og hver lørdagkveld i sommerferien. Er vi mange nok kan vi kanskje ta noen dager i tillegg. Om det er nok eller om akkurat det er de beste dagene finner vi ut av.
Utstyr: Natteravnene må bruke refleksvest med oppskrift «natteravn». Vestene for gruppa vil ligge klart et sted der de skal hentes og leveres. Det bestilles flere vester slik at hver natteravn har sin egen vest. Tryg kommer også til å sende jakker og ryggsekker etter hvert, men de går da på rundgang og på grunn av smittevern venter de med det. Håndsprit og munnbind må du ta med selv.
Vi kommer til å opprette en lukket Facebookgruppe kun for oss natteravnene, den skal erstatte en notatbok. I gruppa kan vi oppdatere de andre om det har vært rolig, om det har vært noen hendelser eller spesielle plasser som man burde oppsøke. Vi skal skrive nøytrale kommentarer, ingen navn og ikke gjøre personer gjenkjennelige. Her kan man også bytte vakter med hverandre.
Å gå Natteravn er nytt for de fleste – faktisk like nytt for oss som skal holde i trådene. Sammen får vi det nok til og vil finne ut om det er noe vi kan forbedre.
Mer informasjon på natteravn.no
Natteravn-gruppa er registrert på Natteravnene Norge (natteravn.no) som hører til Tryg forsikring som er hovedsamarbeidspartner. Natteravnene er gratis forsikret på turene gjennom Tryg, som også supplerer med vester, jakker og annet utstyr. Det er verdt å sjekke nettsiden natteravn.no. Der ligger det mye informasjon.
Der fleste som er med å gå natteravn og de som skal koordinere er ganske ferske. Sammen skal vi nok finne ut av hva som fungerer best og er lurest å gjøre. Vi må bare starte et sted
Her kan du melde deg som Natteravn
Husk at alle voksne kan melde seg som natteravn, ikke bare foreldre. Aldri tid til å møte venner? Ta dem med på turen ;-). Det er mange måter å si ifra om du vil være med:
- Du kan gi beskjed til skolen, til FAU eller direkte til Hof frivilligsentral som skal sette opp listene.
- Meld deg på Hof frivilligsentral som setter opp listene:
Hof frivilligsentral
Ring: Sonja Søtje-Andresen, mobil 95116445
Send mail: sonja.sotje-andresen@holmestrand.kommune.no
På Facebook: Natteravner i Hof – Holmestrand kommune eller Facebook: Hof frivilligsentral
Personlig: I august flytter sentralen inn i Flerbrukshuset og er klar besøk.
Dette må vi vite for å kunne sette opp en kontakt- og vaktliste:
- Ditt navn
- Telefonnummer
- E-mail hvis du har
- TID: Kan du allerede gå i sommerferie? Hvilket tidsrom/ uker passer? Noen ukedager som passer best?
- Kan du kun fredager eller kun lørdager eller spiller det ingen rolle? Noen datoer du er opptatt og som ikke passer?
- HVOR OFTE: 1 gang i måned for eksempel, eller oftere/ sjeldnere?
- HVOR: Kan du ta en stor runde i Hof & omegn? Eller ønsker du å gå i nærområdet? Hvor kan du tenke deg å gå/ kjøre i så fall?
- BIL? Disponerer du bil og kan være med på kjøretur? Kan du tenke deg å la andre sitte på på turen eller helst ikke? (Det er DIN bil og det er full forståelig hvis du ikke kan ha med andre!)
Tusen takk alle sammen. Dette innlegget ble mye lengre enn jeg hadde tenkt –takk for at du leste helt til slutten :-)
Hilsen
Sonja